YoniFlenner -> צילום בטבע: טכניקות צילום -> פורטרטים


פורטרטים

לרוב, התמונות שמשאירות את הרושם החזק ביותר הן תמונות פורטרט, ההבעה בפניהם של אנשים הנתפסת בעדשת הצלם עובר האורח יכולה לספר סיפור שלם ולרגש צופים רבים, כאשר אנו מצלמים אנשים ישנם כמה דברים חשובים שנצטרך להתייחס אליהם:

הסכמה של המצולם
הדבר הראשון והחשוב מכל, אם אינכם מצלמים את החברים או המשפחה שלכם, אינכם יכולים להניח כי האדם אותו אתם הולכים לצלם רוצה שיצלמו אותו, צילום קבוצות במקומות ציבוריים או צילום של דמויות הן בדרך כלל בסדר, אבל אם אתם בפירוש מציגים את פניו של המצולם, עליכם קודם לבקש רשות, עם כל עניין החוסר נעימות שזה לפעמים קשה (במיוחד אם אינכם מדברים את השפה המקומית), אם תרצו לפרסם את התמונה או למכור אותה, תצטרכו אולי הסכמה בכתב.

תמיד קחו בחשבון כי צילום אנשים הוא נושא רגיש, דוגמה טובה היא - צילום נשים במדינות מוסלמיות. דרך אחת לנסות לפתור את הבעיה היא להתקרב לאנשים, לשוחח איתם, להכיר אותם, להקשיב לסיפוריהם, לשחק, ולחייך. אחרי זמן קצר תופתעו לגלות שהחיוכים וההתעניינות עזרו פלאים ושהאנשים סומכים עליכם, מרגישים בנוח ואף שמחים להצטלם. מה גם שהמצולמים ירגישו הרבה יותר בנוח אם הם יוכלו לראות את התמונה שצילמתם. אם תראו להם את התמונה על מסך המצלמה, הם ישמחו וישתפו פעולה עוד יותר, במיוחד הדבר נכון אצל הילדים במזרח הרחוק, הם כבר למדו את הטריק ומיד אחרי הצילום הם רצים ומבקשים לראות את התוצר (כמובן שבמקומות תיירותיים הם מבקשים כסף עבור התמונות).




התאורה המתאימה
האם הבטתם במראה כאשר מקור התאורה היחיד שהיה לכם היה הפנס אשר מאיר על פניכם ? זהו טריק יפה לילדים אך לא בדיוק מחמיא לפניו של האדם. לתצלומי פורטרט, אור רך הוא בד"כ הכי טוב שיש, גם בתאורת יום (אשר באה למשל מחלון פתוח) או אור המוחזר מרפלקטור או אחד מהפלאשים שיוצאים מה-Soft Box. אביזרי אור של סטודיו לצילום יכלים לעשות פלאים לצילומי פורטרט, תוך שילוב של כמה מקורות אור המשתלבים ביניהם, אך גם אם מצלמים בחוץ אולי תרצו לנסות ולצלם פורטרט עם פלאש מילוי (Fill Flash) המאיר על הפנים, תוכלו גם להשתמש בצל בכדיי להעניק פורטרט עמוק יותר או להעלים צלקות או פצעים מבלי להשתמש במייק אפ.

יש להימנע מצילום עם מקור אור המגיע ישר מקדימה, ממול למצולם, תמיד תדאגו לכך שהאור יגיע מהצד. צללים יוצרים עומק בתמונה. אור ישר לפנים יוצר השטחה.

השאיפה היא בדרך כלל ליצור דמות שאין בה צללים קשים. לצללים קשים בפניה של דמות מצולמת יש אימפקט שלילי על רגשותינו שעוצר אותנו ולא תמיד מקנה לנו תחושה נעימה. ניתן, אם רוצים, דווקא ליצור צללים קשים להדגשת הדרמה והקונטרסטים המיוחדים של הדמות המצולמת.

הזווית הנכונה

צילום פורטרטים מזווית תחתונה (כלפי מעלה) יוצר צילום דרמטי יותר, בדרך כלל מומלץ לצילומי פורטרטים להחזיק את המצלמה באותו גובה של ראשו של המצולם, הדמות ממוקמת מוזזת טיפה מהמרכז ימינה או שמאלה.

מבט של המצולם לתוך המצלמה יוצר מגע אישי עם הצופה, מבט מוטה הצידה, לכיוון הנגדי מהמיקום (אם הזזנו טיפה ימינה, המצולם מביט שמאלה) יוצר ריחוק קל בין המצולם לצופה ומושך את הצופה לנתח וללמוד את הבעת פניו של המצולם. מבט ישיר לא מזמין תגובה כזו. תאורות צדדיות או עיליות מחזקות את רצוננו לנתח ולעיין בדמות. תאורה אחידה, ומבט של המצולם ישר למצלמה יוצר אינטימיות בין המצולם לצופה.

זכרו לשמור מרחק ואל תצלמו ממרחק של חצי מטר. תמונה ממרחק קטן מידי תעוות את פני המצולם, אפו יראה עצום, פניו מוארכות ואוזניו רחוקות, לא מראה מחמיא במיוחד. עדיף להתרחק מספר מטרים אחורה ולצלם תוך שימוש בזום נסו לצלם אנשים בחצי פרופיל, בכיווני זום שונים או כשהמצלמה מוחזקת אנכית, אופקית ובאלכסון. היו יצירתיים וזה ישתלם בגדול.




העדשה המתאימה
כמו שכבר כתבתי למעלה, שימוש בעדשת זווית רחבה (דוגמת ה-Fish Eye) יכול לעוות את פני המצולם באופן מאוד לא מחמיא.
אורך המוקד המומלץ של עדשה לצילום מסוג זה הוא בין 60 מ"מ ל-105 מ"מ, צילום בעדשה רחבה מדי תחייב להתקרב לנושא המצולם, ואז עלולה הפרספקטיבה להיפגע. צילום בעדשה ארוכה מדי עלול ל"שטח" את פני המצולם, ולאבד את התחושה התלת ממדית של התמונה.

כל עדשה מייצרת גוון קל משלה בתמונה בגלל הגוון של הציפויים של האלמנטים, ואם נכיר את העדשות שבידינו, נבחר את המתאימה למטרה המצולמת. לצילום נשים נבחר בעדשה שמותירה גוון חמים ולצילום גברים (קשוחים במיוחד...) נבחר בעדשה שמותירה גוונים קרים יותר.

לקריאה נוספת על עדשות, הקישו כאן

עומק השדה הרצוי
בכל המקרים בהם נצלם פורטרט אנחנו לא נרצה כי הרקע יסיח את עינו של המתבונן מהנושא המצולם, שימוש בעדשת טלה באופן טבעי כבר מצמצמת את עומק השדה, אך תמיד נוכל לצמצם אותו עוד יותר על ידי הגברת מהירות התריס ופתיחת צמצם. צילומי פורטרט רבים מציגים רק את החלקים החשובים של הפנים כמו העיניים. העיניים ואח"כ ההבעה על הפנים הם הדברים החשובים ביותר אותם העין שלנו מחפשת כאשר רואים צילום של אדם.




- פילטרים
שימוש בפילטרים בפורטרטים יכול לעזור להציג את התוצאה אליה שאפנו להגיע על ידי ריכוך התמונה או חימומה (שימוש בצבעים חמים), אני ממליץ לאלו הרוצים להשתמש בפילטרים, צלמו גם כמה תמונות ללא, יכול להיות שהם יצאו לא פחות טובות, כיום גם ניתן לעבד את התמונה עם גוונים מסויימים בתוכנה לעריכת תמונות, אך לא ניתן לשחזר תמונה לא חדה בעקבות שימוש בפילטר עם חשיפה שאינה מתאימה.


עיבוד תמונה
אם כבר בנושא עיבוד תמונה עסקינן, אז דעו כי העבודה לא נגמרת לאחר שלחצתם על הקליק. יש תמונות רבות שעיבוד שלהן, גם אם הוא בסיסי מאד כמו עיבוד צבע קל או חיתוך התמונה, יכול לעשות פלאים. במיוחד בפורטרטים, הפיכת התמונה לשחור-לבן או לספיה (Sephia), יכולה להפוך אותה למעניינת בהרבה. כשמוותרים על הצבע, הדגש עובד לתווי הפנים, להבעות, לקמטים ולתנועה והתמונה מקבלת מימד חדש.