YoniFlenner -> צילום בטבע: ציוד צילום -> עדשות


עדשות

כאשר תמונה "נכנסת" אל תוך המצלמה היא עוברת דרך העדשה. מאוד בסיסי אך גם חשוב. כל הפונקציות של המצלמה יכולים להוות כלי עזר נחמד ליצור תמונה יפה, אך בסופו של דבר מה שבאמת משפיע על איכות התמונה הוא העדשה. במידה והתקציב שלכם מוגבל, אני ממליץ לשמור את הנתח הגדול מהתקציב לעדשה ולא למצלמה.
אם אינכם מעוניינים במצלמת DSLR בה ניתן להחליף עדשות, עניין העדשה הוא מהותי יותר (מהסיבה הפשוטה כי לא ניתן להחליף עדשה), וכלל הברזל הוא כי עדשה טובה יותר בד"כ תהיה מורכבת על מצלמה חדשה יותר. לשם כך תצטרכו לעשות שיעורי בית ולקרוא מאמרים וביקורות על סוגי מצלמות שונות. בכלל אני ממליץ לקרוא ביקורות לפני כל מוצר שאתם מעוניינים לקנות. אתרים מומלצים בנושא: The-Digital-Picture , CameraLabs , DPReview .


איכות העדשה:
ישנם מספר גורמים המשפיעים על איכות העדשה:
חדות
איכות הבניה המכאנית
רעשים
אברציה כרומטית (עיוות הנובע מכך שאורכי גל שונים נשברים בצורה שונה במעבר דרך חומר זהה)
ניגודיות
צבעים
ציפוי להקטנת אור פזור (lens flare)
וינטאג'ינג (מצב בו התמונה מקבלת פינות חשוכות)




אורך המוקד:
לפני הכל, כמה מילים על אורך מוקד (באנגלית (Focal Length).
אורך מוקד מתייחס למרחק (במילימטרים) בין מישור החיישן (או הפילם במצלמות ישנות) ונקודת הפוקוס בעדשה, אורך מוקד קצר של עדשה, משמע צילום בזווית רחבה - בו נשתמש במידה ונרצה לצלם את האובייקט במידה והוא קרוב אלינו, ואילו אורך מוקד ארוך של עדשה, משמע צילום בזווית צרה - בו נשתמש במידה ונרצה לצלם את האובייקט במידה והוא רחוק מאיתנו.
ברוב המקרים אין לנו למעשה עניין באורך המוקד עצמו, אלא בזווית הראיה שאורך המוקד יוצר בפורמט המסוים שבו אנו מצלמים, המושג משמעותי יותר בצילום יותר טכני, כמו בצילום מקרו כדי לחשב בעזרתו את יחס ההגדלה בצילום.

אורך מוקד העדשה הוא פאקטור חשוב מאוד לצילומים בטבע , איזה אורך מוקד כדאי לבחור ?
אם רוב הצילומים שלכם יהיו פורטרטים, הטווח המומלץ ביותר יהיה 60 מ"מ עד 100 מ"מ.
אם רוב הצילומים שלכם יהיו ציפורים ובעלי חיים בטבע, תצטרכו להשקיע בעדשות טלה-פוטו בעלות אורך מוקד 300-500 מ"מ לפחות (וכנגזרת בגלל משקלן הרב של העדשות, כדאי להשיג גם חצובה).
אם רוב הצילומים שלכם יהיו צילומי נוף, כדאי לכם לבחור עדשות בעלות זווית רחבה, זאת אומרת אורך מוקד של 17-50 מ"מ.
לצילומי מאקרו ועצמים קטנים (פרחים, פרפרים, חרקים...) תזדקקו לעדשה בעלת הגדרות מאקרו, אורך המוקד שלהן משתנה, אבל ההמלצה היא ללכת על 100-200 מ"מ.
במידה ותרצו לטייל בקלילות ונינוחות, ללא הרבה משקל על הגב וצורך לסחוב כמה עדשות נפרדות (קריטי מאוד בטיולים רגליים ארוכים), תזדקקו לעדשה אחת בעלת אורך מוקד משתנה רחב, מה שנקרא עדשת All in One כדוגמת ה-18-200 מ"מ או ה-28-300 מ"מ, (אך זכרו את כלל האצבע - ככל שאורך המוקד רחב יותר, משמע היא שהאיכות האופטית טובה פחות וכך גם להיפך).

דבר נוסף, אם אתם יכולים להתקרב אל נושא התמונה, בד"כ עדיף להשתמש בעדשות בעלות אורך מוקד קצר על פני עדשות טלה-פוטו. הסיבה היא פשוטה: לאוויר בין העדשה לאובייקט המצולם גם כן יש השפעה אופטית, תמונות המצולמות ע"י עדשות טלה-פוטו יכולות לצאת בחוסר של ניגודיות וברק.

בנוסף, נסו להימנע מצילום עם מכפיל (Teleconverter) שהוא אלמנט אופטי אותו מרכיבים בין גוף המצלמה ובין העדשה ומטרתו הוא להאריך את אורך המוקד של עדשה, אלא אם אין ברירה. הם אמנם יכולים להיות מאוד שימושיים בצילומי בעלי חיים בטבע, אבל איכות התמונה שהם מפיקים יורדת מאוד, אחרי הכל, כל עדשה ועדשה כויילה כהלכה במפעלי החברה המייצרת ואלמנט כמו מכפיל למשל גורע מן הכיול.


מפתח צמצם:
לפני שנדבר על השוני בין עדשות לפי הצמצם שלהם והשפעתם לגביי בחירה שלנו כעדשה לטיול, בואו קודם נבין מהוא צמצם.
הצמצם (באנגלית - Aperture) הוא למעשה גודל הפתח של העדשה בעת הצילום, ככל שהפתח יהיה גדול יותר כך גם יותר אור ייכנס וזה נכון גם להיפך, כאנלוגיה אני יכול להביא דוגמא של צינור השקיה, בזמן שפותחים את ברז המים המחובר לצינור, מידה מסוימת של מים תעבור דרכו בפרק זמן נתון, ככל שקוטר הצינור יהיה גדול יותר כך יותר מים יעברו בו באותו פרק זמן. עכשיו שנו המים לאור ואת קוטר הצינור למפתח העדשה והנה לנו הקבלה יפה.
ערך מפתח הצמצם הינו אוניברסלי לכל סוגי העדשות, הוא נקבע בערכים המכונים F-Stops. דוגמאות למפתחי צמצם: f/1.4 f/2.0 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22 , כפי שאתם שמים לב ערכי ה- f הינם שברים, כך ,שככל שערך ה- f גדול יותר, כך מפתח הצמצם קטן יותר (יחס הפוך), לדוגמא - ערך מפתח צמצם f/2.8 יצור פתח גדול יותר ויאפשר כניסת אור רבה יותר מאשר f/22 , למעשה ניתן לומר כי כל ירידה אחת במפתח הצמצם מגדילה את כמות האור פי שניים (זאת אומרת שצמצם ב-f/2.8 יכניס כמות אור כפולה מצמצם של f/4).

אלמנט נוסף הקשור בצמצם של מצלמה הוא עומק השדה (Depth Of Field), כאשר מגיע למצלמה אור רב עקב פתיחת הצמצם, נוצר קושי למצלמה לקלוט בחדות את האובייקטים לצילום (הקרובים והרחוקים), ומצד שני, פחות אור יקל על המצלמה לקלוט את האובייקטים יותר בחדות. המושג - עומק השדה מבטא את כמות חלקי התמונה שיהיו חדים (מפוקסים).
אם כן נכון לומר כי עומק שדה רחב ייצור מצב בו רוב התמונה חדה ואילו עומק שדה צר ישאיר בפוקוס אזור מסויים בתמונה בעוד ששאר חלקי התמונה יהיו מחוץ לפוקוס (מטושטשים). אז אמרנו כי כניסת אור רבה עקב מפתח צמצם גדול תגרום לחוסר חדות, זה אומר כי:

- ערך מפתח צמצם קטן (למשל f/22) = עומק שדה רחב = האובייקט בפוקוס, וכך גם הרקע (פחות או יותר).
- ערך מפתח צמצם גדול (למשל f/2.8) = עומק שדה צר = אובייקט בפוקוס, רקע מטושטש.

לפיכך, כשאנו יוצאים לצלם בחוץ בכדיי לצלם תמונות נוף, רצוי מאוד לעבוד עם מפתח צמצם קטן (עומק שדה רחב) בכדיי שכל האלמנטים שבתמונה יהיו בפוקוס, ואילו כשנרצה לצלם תמונות פורטרטים בשווקים למשל, נעבוד עם מפתח צמצם גדול (עומק שדה צר) בכדיי להדגיש את הפורטרט עצמו ולטשטש את הרקע כי הוא משני, בצילומי מאקרו התשובה היא "תלוי בסיטואציה", ניתן לצלם עם מפתח צמצם קטן, מכיוון שבצילומי מאקרו אנו בד"כ ממקמים את העדשה קרוב אל האובייקט, כך שגם ככה עומק שדה הוא צר ובכדיי לאזן אותו נרצה להשתמש במפתח צמצמם קטן, כך לדוגמא נתפוס את גוף הזבוב שהוא יהיה בפוקוס, במידה ונשתמש במפתח צמצם גדול נוכל לקלוט את עיניי הזבוב בפוקוס וכל שאר גופו לא.
בד"כ כשמפרסמים עדשות למכירה, מפרסמים אותם עם 2 פרמטרים, אורך המוקד ומפתח הצמצם הגדול ביותר שלה,



דוגמאות:
עדשה 50mm , f/1.8 = עדשה בעלת אורך מוקד קבוע (נקראת גם פריים) ובעלת מפתח מקסימלי של f/1.8 עדשה 18-200mm , f3.5-5.6 = עדשה בעלת אורך מוקד משתנה, מתחיל ב-18 מ"מ (הקצה הרחב) ונגמר ב-200 מ"מ (הקצה הצר), ובעלת מפתח מקסימלי גם כן משתנה, כאשר ב-18 מ"מ מפתח העדשה המקסימלי יהיה f/3.5 ואילו ב-200 מ"מ מפתח העדשה המקסימלי יהיה f/5.6 (כמובן שהמפתח המקסימלי ישתנה ביחס ישר לפי אורך המוקד).
לאחר שהבנו על קצה המזלג את הסיפור של הצמצם, נשאלת שאלת השאלות - איזו עדשה בעלת איזה צמצם לקנות כשאני יוצא לטיול ? התשובה הברורה היא כזאת בעלת המפתח הגדול ביותר, ואם מדובר בעדשה בעלת אורך מוקד משתנה (עדשה עם זום), אז שמפתח הצמצם יהיה קבוע.

הבעיה היא שעדשות כאלו יקרות מאוד. כך כל אחד יצטרך לפי התקציב שלו לעשות חושבים על העדשה\עדשות המתאימות לו ביותר.
עדשות בעלות מפתח צמצם גדול יעזרו לנו בעיקר כאשר נטייל במקומות סגורים בהם אין מספיק אור (כמו בתוך מוזיאונים, כנסיות, מרכזי קניות וכו').