YoniFlenner -> צילום בטבע: טכניקות צילום -> תפיסת תנועה


תפיסת תנועה

כתבתי קצת בעבר על טישטוש בעקבות תנועה תזזיתית שלנו מתוך רכב נוסע כאן

כמובן שאותה התופעה יכולה לקרות גם כאשר אנו מחזיקים את המצלמה ביציבות אך אחד מן הנושאים בתמונה זז בזמן הצילום. לעיתים קרובות, זה משהו שיכול להרוס את התמונה, אך כמובן שניתן להפוך את החיסרון ליתרון וליצור אפקט יפה.


מריחת אובייקטים בתנועה:
בשיטה זו נרצה לקבע את המצלמה על חצובה ולכוון אותה לכיוון בו מרחב עם עצמים זזים, כמו כביש. לשם המחשת המריחה בצורה הטובה ביותר צריך נשתמש בחשיפה ארוכה או לחילופין נחפש מרחב בו העצמים נעים במהירות רבה כמו כביש מהיר. כך או כך, מומלץ לצלם בשיטה זו בלילה, אז ניתן לחשוף את התמונה באיטיות (אפילו כמה שניות) וכמו כן, אפקט האורות מרוחים ייצור אפקט חזק הרבה יותר מרכבים מרוחים.

אי אפשר להתעלם מהניגודיות בין האובייקטים החדים כמו בניינים , עצים וכו' לבין הרכבים הזזים. במידה ונרצה להשתמש באפקט הזה במהלך היום, ניאלץ להוריד דרסטית את כמות האור הנכנס, במקרה כזה מומלץ לעבוד עם פילטר.

אתם יכולים לנסות זאת בעצמיכם עם מצלמה על חצובה בשעות הבוקר או הערב (כשהשמש אינה חזקה) או להשתמש כאמור בפילטר בכדיי להוריד את כמות האור ולהגדיל את זמן החשיפה, אם יש לכם מזל ואתם גרים בקרבת מפל, זוהי הזדמנות פז לשדרג את קילוחי המים הנשפכים ולמרוח אותם בצורה יפה. למי שאין מפל ליד הבית יוכל להתאמן על המים הנשפכים ממזרקה, רק שימו לב כי בחשיפה קצרה תוכלו להבחין בטיפות מים בודדות שלא הייתם מסוגלים להבחין בהן בעיניים שלכם, ואילו חשיפה ארוכה יותר תביא טישטוש מסויים של המים מה שיחליק אותם וייצור אפקט יפה.





פאנינג (Panning):
צילום של אובייקט בתנועה כאשר המצלמה נעה יחד עם האובייקט לאותו כיוון ובאותה מהירות, האובייקט עצמו נראה מפוקס וחד, אך הרקע נראה מטושטש ומרוח - מה שיוצר מראה של תנועתיות.

תנועת הפאנינג נועדה לעקוב אחר אובייקט שזז אופקית מבלי להזיז את המצלמה, אלא לסובב אותה. המשחק בצילום מסוג זה הוא בעצם משחק עם מהירות הסגר אשר צריכה להיות נמוכה (זמנים מקובלים נעים בין 1/100 ל-1/5 חלקי השנייה – תלוי במהירות האובייקט הנע) זאת בכדיי להדגיש את התנועה של האובייקט על גבי הרקע המטושטש.

בשביל לצלם פאנינג, נגדיר כאמור את סגר התריס למהירות נמוכה (ברוב המקרים ניאלץ לצלם במפתח צמצם סגור), נכוון את המיקוד שיהיה באופן אוטומטי ונציב את המצלמה על גביי חצובה לשמירת היציבות.

כשאנו מתמקדים על האובייקט הזז אותו נרצה לצלם, תוך כדי לחיצה רצופה נסובב את המצלמה על החצובה לאורך המסלול כך שהאובייקט הנע נמצא כל הזמן בפריים. הכלל הוא שככל שהמהירות של האובייקט גבוהה יותר והרעידות נמוכות יותר כך יש סיכוי גבוה יותר להצלחת צילום הפאנינג.

בצילומי פאנינג אין יותר מידיי תיאוריה, אבל יש הרבה מאוד תרגול, פשוט צאו החוצה, חפשו רכבים או רוכבי אופניים ותתרגלו עליהם, הביטו במסך ה-LCD מיד אחר כך ותראו מה ניתן לשפר, צריך המון סבלנות. אין ספק כי בכדי להשיג תמונה טובה כמו שרוצים צריך להשקיע זמן והרבה.


התמונה לקוחה מהאתר: wikipedia